دربان حرم آقا علی بن موسی الرضا(ع)
دربان حرم آقا علی بن موسی الرضا(ع)

دربان حرم آقا علی بن موسی الرضا(ع)

صفای دربانی حرم آقای مهربون 23

شب میلاد خواهر گرامی آقا و مولای مهربون ، کریمه اهل بیت ( علیهم السلام ) ، حضرت فاطمه معصومه ( سلام الله علیها ) باز با عنایات خاصه آقا افتخار نوکری در حرم مطهرشون رو داشتم .

صبح روز چهارشنبه ( 1393/06/05 ) بعد از مراسم خطبه ، مراسم غبارروبی صحنهای انقلاب و آزادی حرم مطهر رو برگزار کردیم . طبق معمول همیشه مراسم آکنده از عطر معنویت و دلدادگی زائرین و عاشقان آقا امام رضا ( علیه السلام ) بود .

طبق اعلام قبلی قرار بود عصر مراسم " گل والای ولا " ( گلباران حرم مطهر توسط خدام ) که هر ساله در ایام دهه کرامت برگزار میشه ، برگزار بشه .

از آنجا که زمان برگزاری مراسم با روز کشیک ما همزمان شده بود لذا ما توفیق شرکت در این مراسم زیبا رو نداشتیم .

 

بعد از ظهر وقتی داشتم وارد حرم مطهر میشدم صدای مراسم به گوش میرسید .

حدود ساعت 19 زیارت نیابتی رو از طرف عاشقان آقا انجام دادم . همزمان صدای نقاره خونه به گوش میرسید که با زمزمه ای زیبا پایان ماه شوال و آغاز ماه ذیقعده که متعلق به آقا و مولای مهربونمون هست رو نوید میداد .

حدود ساعت 21 به سر پستم رفتم . چند هفته ای است که پستم در جلوی ایوان طلای صحن آزادی است .

شما که به حرم مطهر مشرف شدید خوب میدونید که از ایوان طلای صحن آزادی ، ضریح مطهر آقا کاملا پیداست و از همین رو همیشه این صحن و این ایوان شلوغه .

مخصوصا این روزها که میشه گفت شلوغترین روزهای حرم در طول سال هست .

و هر چی حرم مطهر شلوغتر باشه لذت خدمت به زائرین آقا بیشتر میشه . این جمله نتنها حرف دل من بلکه حرف دل همه خادمین حرم مطهر هست .

حدود ساعت 21:15 حدیث شریف کساء در صحن جامع رضوی خوانده شد و طبق معمول صدای اون در همه صحنهای مطهر به گوش میرسید ولی اونقدر گرم صحبت و پاسخگویی به زائرین عزیز آقا بودم که متوجه این برنامه نشدم .

یکی از برنامه های بسیار زیبا و تأثیر گذار و پرمخاطب که هر شب در صحنهای حرم مطهر برگزار میشه ، برنامه " حلقه معرفت " هست که در طی اون به سؤالات اعتقادی و اجتماعی و .... پاسخ داده میشه . در ایام تابستان این برنامه از ساعت 22:30 تا 24 در صحنهای مختلف برگزار میشه .

یکی از این حلقه های معرفت هم اونشب در صحن آزادی برگزار شده بود که طبق معمول خیلی جالب بود .

هر چه به آخر شب نزدیک تر میشیم زائرینی که در اثر خستگی به خواب میرن بیشتر میشه و ما علیرغم میل باطنی مون مجبوریم اونا رو بیدار کنیم .

بعضی از زائرین نسبت به این مسئله معترض هستند و سؤال میکنند که چرا نمیذارید حتی نشسته بخوابیم ؟

کما اینکه ممکنه این سؤال برای شما هم پیش اومده باشه .

من در جواب براشون توضیح میدادم که اولا حرم محل عبادت و زیارت هست و خوابیدن در حرم مطهر نتنها بی احترامی به حضرت هست بلکه وقتی قرار باشه افراد بخوابند صحن حالت خوابگاه به خودش میگیره و حال عبادت از کسی که میخواد عبادت کنه گرفته میشه

ثانیا افرادی از خدا بیخبر هستند که منتظر همین وضعیت هستند وبا سوء استفاده از خواب آلودگی زائرین اقدام به سرقت اموال ایشان میکنند .

ثالثا با خوابیدن وضعیت حجاب خواهران دچار مشکل میشه

چند سال پیش مسئولین آستان قدس برای حل این مشکل دو صحن هدایت و رضوان رو بصورت مجزا به خواب خواهران و برادران اختصاص دادند ولی پس از اندک مدتی اونجا محل خواب کارتن خوابها و معتادین شده و سرقتهای مکرر نیز به وقوع میپیوست . لذا این قضیه منتفی شد .

بعضی از زائرین عزیز که بصورت خانوادگی یا گروهی بودند پس از این توضیحات میگفتند :

ما با هم هستیم و بعضی از ما بیدار هستند و مشکلی پیش نمیاد . و من در جوابشون میگفتم که نمیشه ما به شما بگیم بخوابید و به بعضی دیگه بگیم نخوابید .

ساعت 3 مجددا به سرپست رفتم . حدود ساعت 3:30 چند نفر خانم عرب از کنارم رد شدند تا از کفشداری 6 برای زیارت وارد رواقهای متبرکه بشن . یکی از اونها همینطور که رد میشد با فارسی شکسته گفت : التماس دعا

من که متوجه شدم عرب هست به عربی گفتم که زبان عربی رو میفهمم و میتونم عربی صحبت کنم

این رو که شنید شروع کرد با زبان عربی غلیظ صحبت کردن و چیزایی گفت که من نفهمیدم .

گفتم : من نمیتونم عربی غلیظ صحبت کنم و کمی میتونم عربی بفهمم و حرف بزنم

وقتی این رو شنید بطور مختصر به عربی گفت : شما که تو حرم آقا هستین برای ما دعا کنید

منم ضمن دعا براشون بهشون گفتم : شما هم برای ما دعا کنید

بعد پرسیدم از کجا تشریف آوردین که گفتند : از لبنان مشرف شدند و خداحافظی کرده و رفتند

موقع نماز صبح به قدری حرم مطهر شلوغ بود که صحن آزادی هم مثل بقیه صحنها و رواقهای متبرکه مملو از جمعیت بود . عکس زیر رو قبل از نماز صبح گرفتم

 بعد از نماز طبق معمول سؤال زائرین بیشتر در رابطه با نقاره خونه بود . وقتی در جواب بهشون میگفتم که امروز دوبار نقاره خونه میزنه با خوشحالی میپرسیدن : چرا ؟

و من در جواب میگفتم : امروز یک بار قبل از طلوع خورشید نقاره میزنند و یکبار هم به مناسبت میلاد حضرت فاطمه معصومه ( سلام الله علیها ) یکساعت بعد از طلوع خورشید نقاره میزنند .

با شروع نواختن نقاره ها باز همه سرها مثل همیشه به سمت نقاره خونه چرخید و گوشیها برای ثبت نوا و تصویر نقاره زدن به سمت نقاره خونه گرفته شد .

نمیدونم چه حسی توی این نوای نقاره صبح هست که نتنها با دل زائرین بازی میکنه که با دل خادمین آقا هم بازی میکنه . آخه نقاره صبح به نحوی به خدام میگه هر چقدر تو بهشت صفا کردید بسه . دیگه باید برید و تا هشت روز دیگه انتظار بکشید تا اگر اجل مهلت داد و توفیق یاریتون کرد باز لباس نوکری زائرین آقا رو تنتون کنید .

خدا کنه هممون قدر لحظه لحظه تو حرم آقا بودن رو بدونیم .

الهی آمین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد